Een onuitwisbare indruk, een sluitend proces, een onmisbare service: Antar Shoe is de link tussen fabrikant en retail. En dat past geweldig! Maar het zijn onze mensen die daarvoor zorgen. Iedereen op zijn of haar eigen manier. In A Great Fit praten we met onze medewerkers over wat hun baan zo interessant maakt. Deze keer aan het woord: Anne-Lisa Boerendans, Sales Office Manager.
Hoe beschrijf jij je baan, als iemand op een verjaardag vraagt wat je doet?
‘Ik ben leidinggevende binnendienst. Dat heet ook wel Sales Office Manager. Ik doe heel veel verschillende dingen: administratie, prijzen goed in het systeem zetten, orders verwerken, klanten te woord staan, nieuwe collega’s onboarden… Soms vergeet ik wel eens wat ik allemaal doe! We zitten dicht tegen sales, logistiek en de klantenservice aan. En leidinggeven geeft me een leuk overzicht van alle taken en geeft me inzicht in hoe mensen zich ontwikkelen.’
Klinkt onmisbaar, zo’n centrale rol. Wat gebeurt er als jullie er niet zouden zijn?
‘Dan zouden prijzen in de webshop bijvoorbeeld niet kloppen voor onze klanten, en krijgen we intern verwarring over welke bestelling bij welke klant hoort en wanneer die geleverd moet worden. Klanten stellen hun collectie vaak met de accountmanagers samen. Voor alle vragen daarná, bellen ze vaak naar ons. Als wij de boel niet op orde hebben, kan de accountmanager niet op pad met een kloppend verhaal.’
‘Ik vind het leuk om te puzzelen en die persoonlijke service te leveren’
En wat gebeurt er als je je werk héél goed doet?
‘Processen verlopen dan soepeler. Bijvoorbeeld doordat we als team binnendienst met logistiek overleggen wanneer zij tijd hebben voor een bepaalde bestelling. We hebben veel kennis en vangen veel informatie op van verschillende afdelingen. Daardoor kunnen we veel vragen van collega’s én klanten beantwoorden. En goede service leveren.’
‘Elke klant is anders: welke werkwijze heeft die ene klant? Welke manier van communiceren vindt die andere klant prettig? We moeten natuurlijk geen dingen beloven die onze collega’s niet waar kunnen maken - het moet wel houdbaar zijn - maar ik vind het leuk om daarmee te puzzelen en die persoonlijke service te leveren.’
Hoe zorg jij dat je indruk maakt in gesprek met klanten?
‘Door bij mezelf na te denken; wat bedoelt de klant? Waar is deze persoon nu echt naar op zoek? Je moet goed kunnen luisteren en de situatie niet te snel invullen of willen afhandelen. En altijd positief afsluiten natuurlijk!’
Welke uitdagingen kom je tegen tijdens een werkdag?
‘Vlak voor het nieuwe seizoen aanbreekt, bereiden we alles voor. En zodra het uitleverseizoen van start gaat, begint ook de puzzel: wachten we op de rest van de bestelling en versturen we alles in één keer? Of sturen we deze boots alvast vooruit zodat de klant ze vast heeft? Als een hele grote zending vertraagd is, overleggen we met de klant.’
Waar mogen klanten je eerder of vaker over bellen?
‘Sommige klanten bellen heel laat als een bestelling uitblijft. Niet iedereen, maar toch valt het ons op. Dus trek vooral aan de bel als je een bestelling mist. We denken direct met je mee. En welke vraag je ook hebt, we koppelen je graag aan de juiste afdeling.’
‘De nieuwe structuur geeft me veel perspectief en inzicht in waar we als organisatie naartoe gaan.’
Is er iets wat je nog meer zou willen doen, wat je nu niet doet maar wil gaan doen?
‘Ik zou graag nog meer een relatie met de klant willen opbouwen. Zodat ik kan zeggen ‘Vorig jaar heb je dit en dit besteld, hoe gaat het nu?’. Of als een klant zegt ‘als je niks meer van me hoort is alles goed’, dat tóch nog even dubbelchecken. Pro-actief contact leggen en contact vaker opvolgen dus. Het lijkt me leuk daar meer systeem in aan te brengen.’
Komend jaar ben je zeven jaar bij Antar Shoe, nog geen seven year itch?
‘Nee, eigenlijk niet. Er is veel veranderd de afgelopen jaren. We hebben een nieuwe structuur gekregen met teams en leidinggevenden. Dat geeft me veel perspectief en ook inzicht in waar we als organisatie naartoe gaan. En ik word goed begeleid in mijn rol, het is een heel persoonlijk bedrijf dat ziet welke talenten je hebt.’
Over welke ontwikkeling binnen Antar Shoe ben je enthousiast?
‘Sinds de nieuwe organisatiestructuur weten afdelingen elkaar nog beter te vinden. Zo organiseerde Marketing bijvoorbeeld een teamdag, met als doel deze afdeling en elkaar als collega’s beter te leren kennen. Dat was heel leuk en daardoor werken we beter samen. En op mijn eigen afdeling zijn er nieuwe collega’s gestart. We hebben afgelopen jaar een onboarding ingericht en het is leuk om te zien wat dat oplevert!’