Een onuitwisbare indruk, een sluitend proces, een onmisbare service: het zijn onze mensen die daarvoor zorgen. Iedereen binnen zijn of haar eigen expertise en op zijn of haar eigen manier. In A Great Fit praten we met onze medewerkers over wat hun baan zo interessant maakt. Deze keer aan het woord: marketeer Marjolein Tromp.
Hoe beschrijf jij je baan, als iemand op een verjaardag vraagt wat je doet?
‘Dan zeg ik dat voor Antar Shoe werk, een importeur en distributeur van schoenmerken zoals Ipanema en Bergstein. En dat ik afgelopen 4 jaar als merkverantwoordelijke voor Bergstein bijvoorbeeld aan verschillende fotoshoots heb gewerkt!’
‘Omdat Bergstein één van onze eigen merken is, kunnen we er heel creatief mee zijn. Wat willen we vertellen, welk fotografieconcept, welke locatie, welke nieuwe kleuren of modellen willen we in de collectie? Bovendien is het een leuk merk: vrolijk en modisch. Het ziet er hartstikke hip uit en past ook nog eens bij alles wat een kind wil doen, zoals lekker buiten spelen en in de plassen rennen. Alles uit mijn dagelijks leven als moeder van twee jonge kinderen kan ik direct gebruiken, dus voor mij is het een feest der herkenning!’
Maar nu ga je iets anders doen! Wat wordt je rol?
‘De afgelopen vier jaar is Bergstein erg gegroeid. Ik blijf betrokken, maar we hebben team marketing en communicatie uitgebreid met twee nieuwe collega’s en David gaat met mijn rol en Bergstein verder. Met de focus vanuit marcom op onze vier B2C-merken, is de valkuil namelijk dat B2B-marketing achterblijft. Daarom ben ik vanaf nu verantwoordelijk voor de B2B-marketing van alle acht merken. Dat betekent dat ik me bezig houd met wat onze klanten – retailers – nodig hebben om deze merken goed te verkopen aan hún klanten – de consument.’
‘We laten pro-actief in de showrooms zien wat we voor je hebben en wat we voor je kunnen betekenen.’
Hoe zorgt jouw rol ervoor dat we een onuitwisbare indruk maken met Antar Shoe?
‘Mijn nieuwe rol zit een beetje tussen marketing en sales in, zodat ik klanten en sales kan ondersteunen met wat we vanuit marketing te bieden hebben. Heeft een klant bijvoorbeeld meerdere vestigingen? Dan haak ik aan om te kijken hoe we de merkpresentatie in al die vestigingen gelijk kunnen trekken. Het is een win-win: een stuk merkbewaking voor ons als distributeur, en een stuk ondersteuning naar onze retailers: zo gaat de merkbeleving omhoog en kan een retailer beter verkopen.’
‘Voor onze retailers is het straks zichtbaarder en tastbaarder wat we als Antar voor je kunnen betekenen. Onderaan onze mails staat al jaren: wil je extra winkelmaterialen of POS-op-maat: neem contact op. Maar straks laten we pro-actief in de showrooms zien wat we voor je hebben en wat we voor je kunnen betekenen.’
Wat vind je de leukste uitdagingen die je tegenkomt in jouw werk?
‘Wat ik altijd leuk vind, is dat we met het verkoopseizoen aan retailers altijd een seizoen voorop lopen: de presale. In de nazomer bijvoorbeeld, bereiden wij ons met onze retailers voor op vólgende zomer. Terwijl we voor B2C-merken dus gewoon in het huidige seizoen ‘leven’ en nog Ipanema’s verkopen of misschien al een herfstboot. Dat is even schakelen en scherp zijn met elkaar. Het pre-sale seizoen is altijd een grote uitdaging achter schermen, en ik vind het elke keer weer leuk dat iedereen dan volle focus heeft om de presale en livegang van collecties te laten slagen.’
Opwelke recente ontwikkeling ben je trots?
‘Het meest trots ben ik op hoe Bergstein er nu voorstaat. Vorig jaar hebben we de hele branding vernieuwd, stappen gezet in productontwikkeling en de verpakkingen geupdate – dat was al jarenlang een wens. De nieuwe collecties komen volgende week binnen en de brand books inclusief nieuw foto- én videomateriaal liggen klaar. Met m’n eigen zoontje van vier in de campagne! Alles komt samen, dus het voelt ook als een heel mooi moment om het merk over te dragen aan David en mijn nieuwe rol in te duiken.’
Geschreven door: Ellis Marsman, copywriter voor Antar Shoe