Een onuitwisbare indruk, een sluitend proces, een onmisbare service: het zijn onze mensen die daarvoor zorgen. Iedereen binnen zijn of haar eigen expertise en op zijn of haar eigen manier. In A Great Fit praten we met onze medewerkers over wat hun baan zo interessant maakt. Deze keer aan het woord: Diana Vestering, accountmanager.
Ha Diana, collega’s omschrijven je als enthousiast, betrokken en met gevoel voor humor. Hoe gebruik je deze eigenschappen in je dagelijkse werkzaamheden als accountmanager?
Omdat ik persoonlijk betrokken ben bij de inkoper, weet ik wat er bij dat bedrijf of bij die persoon speelt. Denk aan geboortes of een verjaardag, vakanties, noem maar op. Dat is ook wel een onderdeel van Antar Shoe, die betrokkenheid. Doordat ik een band opbouw met klanten, is dat meestal ook wel wederkerig. Dat draagt zeker bij aan de relatie, we krijgen vertrouwen van de klant. En doordat we al jaren samenwerken, weet een klant wat ze aan mij -of aan Antar Shoe - hebben. Ik word vanzelf enthousiast als ik nieuwe collecties zie en dat enthousiasme werkt ook aanstekelijk in de gesprekken die ik heb met klanten.
Wat geeft jou werkplezier?
Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind. Op het moment is het heel leuk dat we weer nieuwe collecties samenstellen. Maar ook nieuwe klanten binnenhalen, of bestaande klanten die een nieuw merk gaan verkopen. Dus dat ze bijvoorbeeld al wel Bergstein verkopen en ook Giossepo sandaaltjes in het assortiment opnemen. Ook ben ik tevreden als een klant goede verkoopcijfers heeft, dan hebben we goed geadviseerd. Mijn dag is geslaagd als ik denk ‘ik heb alles af, en alles is klaar’, of zoals van de week: ik was in onze showroom in Brussel, Trademart met Karen (red: accountmanager België), we hebben samen de showroom ingericht. Toen zei ze: “Ik heb er echt wat aan gehad.” Dan is die dag ook geslaagd, natuurlijk.
Sales kan soms best uitdagend zijn. Kun je een voorbeeld noemen van een moeilijke of uitdagende situatie en hoe je daar mee om bent gegaan?
Ja, klanten die overstappen naar een ander merk, omdat ze intern wat willen uitproberen terwijl verkoopcijfers goed waren. We zijn toch altijd afhankelijk van de keuzes van een ander. Door hun keuzes te volgen en goed contact te houden, komt het ook voor dat klanten terugkomen op hun keuze. Ik vind het een leuke uitdaging om klanten een nieuw merk te verkopen, als we zelf overtuigd zijn dat het merk past in het assortiment van de klant. De tijd rondom het coronavirus was zeker uitdagend, ik denk wel de meest lastige periode sinds ik hier werk (red: ruim 12,5 jaar). We hebben vanuit Antar Shoe ruimte gekregen om alle klanten te bellen en mee te denken in leveringen of financiële situaties: luisteren naar de wensen van de klant.
Hoe zorg je dat je een duurzame relatie opbouwt met een klant?
Voornamelijk door salesgesprekken persoonlijk te maken en betrokken te zijn. Dat kost soms iets meer tijd, maar daardoor is Antar Shoe wel die “Great Fit”. We adviseren ook op een eerlijke manier. Wat voor ons belangrijk is, is de lange termijn relatie die we opbouwen. Ook vind ik het belangrijk om altijd snel te reageren. Al heb je even geen passend antwoord op de vraag. En nee is ook een antwoord. Ook nemen we werk uit handen van de klant: we checken doorverkoopcijfers en voorraadinformatie, zodat we indien nodig kunnen aanvullen. Ik denk ook mee voor presentatie van onze collecties in de winkel.
Je werkt nu al 12,5 jaar bij Antar Shoe, welk persoonlijk advies heb jij voor iemand die net begint als accountmanager?
Eerlijkheid, duidelijkheid en snelheid. Dan kom ik weer terug op dat je altijd moet reageren op vragen of problemen. En ook altijd vriendelijk blijven, al kiest iemand voor een ander merk bijvoorbeeld. Je komt elkaar altijd weer tegen, respecteer de keuze van een ander. Ik geef altijd eerlijk advies en klanten vertrouwen dat ook. We mogen namelijk veel orders voor de klant maken, dat doet men niet als ze geen vertrouwen hebben in je.
Na al die jaren zal je schoenenkast nu ook wel uitpuilen?
Ja, het past er helaas niet eens in, het is een schoenenkast plus de gang. De slippers slijten maar niet, haha. Mijn favoriet zijn de sandalen van Ipanema: ze lopen lekker, staan netjes en passen eigenlijk bij iedere gelegenheid. Uit de nieuwe collectie voor 2024 is de Sempre Nova collectie van Ipanema favoriet. Voornamelijk vanwege de vernieuwing in de collectie en de comfortabele zoolvorm.