Een onuitwisbare indruk, een sluitend proces, een onmisbare service: het zijn onze mensen die daarvoor zorgen. Iedereen binnen zijn of haar eigen expertise en op zijn of haar eigen manier. In A Great Fit praten we met onze medewerkers over wat hun baan zo interessant maakt. In deze eerste editie: Mark Groothuis van Logistic Support.
Mark, vertel ‘ns: wat houdt jouw functie in?
Binnen Antar Shoe ben ik het aanspreekpunt rondom alle logistieke processen. Ook zorg ik voor vernieuwing en ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld gesprekken met vervoerders en leveranciers van verpakkingsmaterialen. Momenteel begeleid ik ook onze stagiair Daan, hij loopt stage vanuit de opleiding Logistiek medewerker. Daarnaast ben ik preventiemedewerker, dat betekent dat ik niet alleen meedenk over hoe we processen kunnen verbeteren, maar ook met Arbo-technische tips kom om efficiënter en veiliger te werken.
En hoe draagt jouw functie bij aan het succes van Antar Shoe?
Bij de afdeling logistiek zijn we de laatste schakel in het orderproces. Het is dus heel belangrijk om geen losse eindjes achter te laten, want we willen natuurlijk zorgen voor een sluitend proces. Wanneer wij als afdeling logistiek ons werk goed doen, ontvangt de winkelier de producten in goede staat. Netjes en snel. En als eenbestelling voor drie uur geplaatst wordt, versturen we het nog dezelfde dag.
Wat zijn de drie belangrijkste kenmerken van jou als logistic support?
Aanpakken, flexibel zijn en samenwerken. Voor ons is het heel vanzelfsprekend dat het magazijn netjes is, maar we horen regelmatig van chauffeurs hoe opgeruimd en schoon de hallen zijn. We moeten flexibel zijn omdat we te maken hebben met piekperiodes, bijvoorbeeld wanneer de slippers binnenkomen met containers vanuit Brazilië. Dan zijn we daar heel druk mee, maar de dagelijkse bestellingen gaan ook door. Er gaan hier op een dag zo veel pallets de deur uit, als er dan iets misgaat bij de vervoerder, moeten we daar direct op reageren.
Om dat in goede banen te leiden hebben we iedere dinsdagmorgen logistiekoverleg, samen met de binnendienst. Dan bespreken we welke goederen gaan binnenkomen, wat prioriteit heeft en welke overige werkzaamheden we kunnen oppakken.
In maart ben je 12,5 jaar in dienst. Je jubileum komt eraan!
Ja, leuk! Toen ik hier kwam werken waren we met acht personen. Inmiddels zijn we met meer dan twintig medewerkers. We hebben al heel wat jubilea gevierd, dat is altijd wel heel leuk: je wordt echt even in het zonnetje gezet en we hebben een uitje dat past bij de jubilaris. Dat is ook wel kenmerkend voor Antar: we hebben weinig verloop en het team voelt soms net als een grote familie.
Wat is je mooiste moment bij Antar Shoe?
Oh dat zijn er zo veel... de uitjes die we hebben gehad zijn wel echte hoogtepunten, van de skireis naar Oostenrijk tot het bezoeken van de Grisport-fabriek in Italië. Zo hebben we ook veel persoonlijk contact met alle collega’s, niet alleen met je eigen afdeling. Maar ook de kerstborrels en uitjes met partners zijn heel mooie momenten. En op zakelijk gebied? Toen ik begon met werken bij Antar Shoe, werden orders nog met de hand geschreven en stuk voorstuk gepakt in het kleine magazijn. Dat is al snel gedigitaliseerd en inmiddels werken we met scanners voor het pakken van orders, wat ook wel nodig is in zo’n groot logistiek centrum als we nu hebben.
Wat betekent die digitalisering voor jou?
Mijn werk is een stuk lichter geworden, haha! In het begin was het wel even wennen, maar de scanner ‘vertelt’ nu gewoon waar we heen moeten en wat we moeten pakken, op de meest efficiënte volgorde. Dat past ook wel bij Antar Shoe, we vragen ons altijd af hoe we iets beter kunnen verbeteren. Dat vind ik ook wel een leuk onderdeel van mijn werk: innovaties. We werken nu bijvoorbeeld met een sealmachine voor palletzendingen. Eerder liepen we rondjes om de pallet in te sealen, nu kunnen we al verder met de volgende order terwijl de robot de pallet insealt.
Welke ontwikkelingen gaan we nog zien bij Antar Shoe in de toekomst?
Er zijn zoveel nieuwe technieken. RFID bijvoorbeeld, waarbij een chip in de verpakking is verwerkt met allerlei belangrijke informatie van het product. Die chip wordt automatisch en van afstand uitgelezen, om zo het proces te volgen en versnellen. Maar bijvoorbeeld ook nieuwe scanners met een pistol grip, een soort handschoentje dat je verbindt met de scanner zodat je je handen vrij hebt. We blijven ons ontwikkelen en zetten zo iedere dag een extra stap om tot de allerbeste service te komen. Dat maakt dit werk ook zo mooi.